Nettleseren din er for gammel, og er ikke støttet.

Hvordan kan mediebransjen få flere kvinnelige ledere?

Heidi Wiggen svarer Medier24 på spørsmål om hvordan mediebransjen kan få flere kvinnelige ledere.

I Medier24, publisert 09.11.17, spør Gard L. Michalsen hvordan mediebransjen kan få flere kvinnlige ledere? Det må bevisste valg og ufravikelige krav til oss som rekrutterer, svarer Heidi Wiggen som er Partner i Visindi (lokalisert i Visindi Oslo). Hun er en av dem som har rekruttert flest ledere og særlig toppledere til mediebransjen de seneste åra. Hun har blant annet gjort flere oppdrag for NTB, VG, Amedia, NRK og Adresseavisen. Forrige runde for Adresseavisen endte med tre kvinnelige redaktører til ledergruppa, og en av dem rykket opp til sjefredaktør tidligere i år.

Og Wiggen er klar på at det i de fleste tilfeller er riktig og viktig å lyse ut stillingen i markedet – For å sette det litt på spissen. Enten gjør man det, eller så kaller man inn til styremøte og blir enige om hvem som skal få jobben, hvis man er sikker på at man allerede har den beste kandidaten.

Hun sier også at av det viktigste et styre gjør er å rekruttere toppsjef og ledere. Da handler det om å bruke alle tilgjengelige virkemidler for å finne de riktige kandidatene. Hun understreker at det kan være grunner til å ikke lyse ut åpent – forretningsmessige, strategiske eller andre. Men det er ikke hovedregelen. – Det er et faktum at utlysning er et signal om at man er innstilt på å gå bredt mulig ut for å lete etter den beste.

Wiggen presiserer videre viktigheten av mangfold i rekruttering. – Ingenting kommer av seg selv. Det du er bevisst, kan du gjøre noe med. Det du ikke er bevisst, gjør noe med deg. Og det som kommer av seg selv, det fører gjerne til forfall

Les hele artikkelen her.

 

Visindi skal være det mest anerkjente selskapet i Norge
innen utvelgelse av styremedlemmer og toppledere.